Zaanstreek-Waterland

Terugblik jaarvergadering 2024/lezing stinzen en voorjaarsbloeiers

De jaarvergadering op 14 maart jl. werd redelijk bezocht. De secretaris zal hier nog een verslag van maken. We namen afscheid van bestuurslid Joke van der Stok. Helaas kon zij vanwege rugklachten niet aanwezig zijn. Joke verzorgde o.a. de redactie van de nieuwsbrief. Op een later moment zullen de bestuursleden nog afscheid van Joke nemen.

Huldiging jubilarissen

Er waren dit jaar vier jubilarissen. L.J. Simons en mw. M. le Fevre, 25 jaar lid, konden niet aanwezig zijn. Mevrouw C.M. Witte en mevrouw B. Loor zijn allebei al 40 jaar lid. Mevrouw Witte is een van onze trouwste leden, zij komt op iedere vergadering en is bij veel activiteiten ook van de partij. Mevrouw Loor is al vele jaren penningmeester van ons bestuur en organiseert de bloemschiklessen en de kerstworkshops. Daarbij mogen we niet vergeten haar man, Hans Loor, te noemen die voor de bloemschiklessen en vooral voor de kerstworkshops veel hand- en spandiensten verleent. Beide jubilarissen werden door voorzitter Anneke Hogenes toegesproken en in de bloemen gezet.

Lezing Stinzenplanten en voorjaarsbloeiers

Na deze feestelijkheden en een kopje koffie/thee was het de beurt aan Jos Ketelaar, natuur- en tuinfotograaf met een enorme plantkundige kennis. Jos heeft zijn opleiding gevolgd aan de tuinbouwschool. Hij heeft o.a. bij kasteel De Haar gewerkt, waar hij voor het eerst met stinzenplanten in aanraking kwam. Via de IVN vergaarde hij meer kennis over deze bijzondere planten. Hij is zich in die tijd ook gaan toeleggen op fotografie. Later heeft hij ook bij een plantsoenendienst gewerkt waar hij o.a. het speelplekbeheer deed. Hij opende met een dromerige serie over het Naardermeer, waar hij vlakbij woont. Daarna volgde een presentatie van een enorme collectie stinzenplanten en voorjaarsbloeiers, waarbij vooral de macro foto’s met doorsneden van de bloem indruk maakt. Wat ook indruk maakt is zijn parate kennis van plantennamen. De aanwezige leden gingen met nieuwe inspiratie naar huis.

Lees meer over josketelaar.