Zaanstreek-Waterland

Terugblik excursie collectieboomgaard

Op 2 september 2023 zijn we met een groep Groei & Bloeiers naar de open dag van Pom, de pomologische vereniging in Noord-Holland, geweest. De collectieboomgaard ligt in het prachtige Midden-Beemster en is een bezoek meer dan waard. Onze groep van 26 personen werd hartelijk ontvangen met koffie en uitleg over Pom en het ontstaan van de boomgaard. Daarna kregen we in twee groepen een rondleiding, waarbij we veel vragen over eigen fruitbomen konden stellen. Vervolgens hebben we aan de proeftafel een aantal appels en peren geproefd, waarbij iedereen zijn bevindingen noteerde op een scorelijst (uiterlijk, zuur/zoet, hard/zacht, kleur vruchtvlees, smaakbeleving etc.). Een van de rondleiders wist veel van koken en bakken en gaf gelijk recepten bij de verschillende soorten appels en peren.

Je kon je ook opgeven voor diverse cursussen later in het jaar, een fruitboom bestellen, appel/perensap kopen of je appels of peren laten determineren. Wil je meer weten over Pom kijk dan op https://www.hoogstamfruitnh.com/ De open dagen van Pom zijn altijd in september. De vrijwilligers van de boomgaard zijn op donderdagochtend aan het werk, wil je eens kijken of een heb je een vraag dan kun je ook op een donderdagochtend langs gaan op de Volgerweg 26 in Midden-Beemster.