Zaanstreek-Waterland

Terugblik excursie hortus bulborum

Wat een mooie dag hadden wij op zaterdag 13 april! Met een groepje van 19 leden bezochten wij de hortus bulborum in Limmen en kregen daar een leuke rondleiding door Jan Schoorl,  één van hun 100 vrijwilligers. De zon scheen, er stond een frisse wind, maar dat is goed voor de bollen, zo kregen wij te horen.

Unieke collectie
Het unieke aan deze hortus is dat er honderden soorten bloembollen staan die dateren van ver vóór onze tijd, die niet of nauwelijks nog commercieel gekweekt worden. De oudste soorten stammen uit de zestiende eeuw, zoals de Fritillaria Persica uit 1577. Ook legendarische tulpen als “Duc van Tol Red and Yellow”uit 1595, de tulp “Zomerschoon” uit 1620- razend populair tijdens de tulpenmania – en de grillige parkiettulp “Perfecta”uit 1750 zijn nog steeds te bewonderen.

Start collectie
Jan vertelde hoe de schoolmeester van de openbare school uit Limmen deze collectie begonnen is en hoe deze later op de grond rond het kerkje in Limmen (ook al een monument dat op het moment gerestaureerd wordt) terecht is gekomen om de oprukkende nieuwbouw tegen te houden. Natuurlijk kwam ook de zoektocht naar een zwarte tulp aan de orde. De eerste tulpen in Nederland stonden in de hortus in Leiden. Clusius heeft daar al mee gekruist. Maar kennelijk vond hij het wat te bewerkelijk, aldus Jan, en hij verkocht de tulpen aan drie apothekers in Haarlem. Vanuit Haarlem is het tulpenkweken en de handel van start gegaan. Volgens Jan is de tulpenhandel nog steeds in Nederlandse handen maar worden er tegenwoordig ook op andere continenten tulpen gekweekt om de bloemen het gehele jaar te kunnen aanbieden. 80% van de tulpenhandel betreft het tulpenbollen broeien, dus voor de bloemen. Deze handel staat wel onder druk omdat de kosten om een een tulp te kopen en te broeien op 13 cent komen en de grote supermarkten er maar 11 cent voor over hebben. Dus voor een bosje van tien tulpen krijgt de producent maar € 1,10. Daar denk je niet over na als jeen bosje bloemen bij de supermarkt afrekent voor 3 tot 5 euro!

Wisselteelt
Bij de hortus proberen ze bestrijdingsmiddelen zo min mogelijk te gebruiken maar ze willen natuurlijk wel hun unieke collectie behouden. Er wordt gebruik gemaakt van wisselteelten en zomers worden o.a. zonnebloemen en Tagetes aangeplant. Ook worden de meest unieke bollen ook nog op een andere plek gekweekt om zo een 'back up' te hebben.

Je kunt nog gaan kijken
De hortus is dit jaar eerder open gegaan omdat alles eerder in bloei staat dit jaar, de crocussen en een deel van de vroege narcissen en vroege tulpen is al uitgebloeid maar er staat nog genoeg in bloei. Dus kon je niet met ons mee, het is zeker de moeite waard om zelf nog een bezoekje aan de hortus bulborum te brengen. Je kunt na je bezoek een kopje koffie/thee drinken in hun theehuis of op het terras. Zie voor info hortus-bulborum. Ook kun je via de website van de hortus bijzondere tulpen aanschaffen.