Op een mooie zaterdagmorgen verzamelden zich 20 Groei&Bloei leden en andere tuinliefhebbers voor een rondleiding door de prachtige tuin van Jan en Marian Konijn aan de Westerweg in Purmerend. Wat een tuin en wat een werk hebben zij verzet!
We werden met koffie, thee en iets lekkers ontvangen op het terras van hun woning, die midden in de tuin ligt. Na een welkomstwoord door Monique vertelde Marian hoe hun tuin is ontstaan. “Onze tuin van ruim 8000m2 ligt midden in het Purmerbos en is ontstaan op de plek waar onze oude stolpboerderij heeft gestaan. Nadat deze is gesloopt in 2005 hebben we een nieuw huis gebouwd. Hierna zijn we begonnen met de borders rondom ons huis. Ook kwam er een volière met zitje. In 2009 zijn de grote schuur en orangerie gereedgekomen en konden we het verdere erf inrichten met hoogstamboomgaard, groentetuin, kas, vijver en overige borders. De rotspartij met waterval van 4 mrt. hoogte was een grote klus maar nu het klaar is, is het een pracht om te zien en overheen te lopen.”
Daarna is er nog een hele strook achter de tuin toegevoegd, die zo’n vier jaar geleden is beplant met bomen en heel veel vaste planten. Hier staat ook een rozenprieel.
Zeker de moeite waard. Jan en Marian ontvangen meestal groepen op afspraak maar zijn ook open op de dagen van de tuinenroute land en water, dit jaar op 28 juni en 23 augustus. https://www.bezoekmijntuin.nl/tuinen/jardin-lapin/
Hiermaast een impressie van ons tuinbezoek in foto's. Meer foto's vind je in een album op zaanstreek.groei.nl/fotos/albums