Zaanstreek-Waterland

Terugblik stekkenmarkt 2023

Wat een verrassing wacht je als je het tuinpad van Marjan en Boudewijn Dolsma afloopt aan de J.J. Allanstraat in Westzaan.

In deze tuin waren we afgelopen zaterdag 30 september 2023 te gast met onze stekken- en plantenmarkt. Veel leden en andere bezoekers brachten allerlei interessante planten en stekjes mee. Gelukkig waren er veel ervaren tuiniers die de minder ervaren bezoekers konden adviseren welke planten geschikt waren voor hun tuin en gelijk ook verzorgingsadviezen gaven.

Voor het echter zover was, ontvingen Marjan en Boudewijn ons gastvrij met koffie en thee en ook nog een heerlijke taart van eigen peren. Marjan vertelde het verhaal van hun tuin, waar zij al meer dan 30 jaar tuinieren. Een deel van de tuin is echter drie jaar geleden helemaal leeg gemaakt in verband met een lood-sanering in opdracht van de gemeente. Dit blanke canvas hebben Marjan en Boudewijn heel snel en enthousiast ingevuld, met terras, pergola met druif en witte regen, bospaadjes, bloemenborders, moestuin, boomgaard en diverse zitjes.

Het achterste deel van de tuin, die ruim 200 m lang is, is wat wilder met bloemenweides, graspaden, elzen, knotwilgen en fruitbomen. Het was ook nog eens prachtig weer. Al met al was het een ontzettend leuke ochtend en ging iedereen met nieuwe aanwinsten naar huis. Marjan en Boudewijn, hartelijk dank voor de gastvrijheid en jullie mooie verhalen!