Zaanstreek-Waterland

Han Tuinman tot erelid benoemd tijdens vergadering Groei en Bloei Zaanstreek-Waterland

Op de jaarvergadering van Groei en Bloei Zaanstreek-Waterland, op 6 april jl., werden vijf jubilarissen gehuldigd: de leden K. Hammer, B. Joling, en A. Claasen-Sibie, allen 25 jaar lid, Anneke Hogenes (voorzitter) 40 jaar lid, en, heel bijzonder, Han Tuinman 65 jaar lid. Vanwege dit bijzondere jubileum en alles wat hij in die jaren voor Groei en Bloei heeft gedaan werd Han Tuinman benoemd tot erelid. Hieronder hebben wij een interview met Han geplaatst. Han werd toegesproken door Anneke Hogenes, onze voorzitter, die zelf haar 40-jarig jubileum vierde. Anneke werd toegesproken door onze secretaris Peter Kas, die haar een zilveren speldje van Groei en Bloei en een bloemenbon overhandigde. Han ontving een oorkonde waarop zijn erelidmaatschap staat vermeld en kaartjes voor een bezoek aan De Keukenhof met rondleiding en lunch. Na het officiele deel van de vergadering leerde Bertine Loor, onze penningmeester en bloemschik coordinator, ons om een corsage te maken. Bij aanvang van de vergadering had Bertine Han, zijn vrouw, en Anneke al een mooie corsage opgespeld.

Die boom heb ik nog geplant
Groei en Bloei was voorheen bekend als de KMTP, de Koninklijke Maatschappij tot bevordering van Tuinbouw en Plantkunde. Han werd hier 65 jaar geleden lid van toen hij een tuinbouw opleiding ging volgen. Han Tuinman: “ Eigenlijk wilde ik als kind boswachter worden, maar misschien zit het in mijn achternaam dat ik toch de tuinbouwkant op ben gegaan. Wie weet oefenden mijn voorouders ook dit beroep uit. Omdat de KMTP het avondonderwijs verzorgde, werd je als leerling vrijwel automatisch lid. Je ging twee of drie keer per week naar school en overdag was je aan het werk. Het was een prima opleiding waar je gedegen les kreeg. Je moest bijvoorbeeld de Latijnse namen van alle planten leren. Nog steeds maak ik regelmatig gebruik van oude plantenboeken als naslagwerk. Het zou trouwens wel goed zijn als in Groei en Bloei de juiste klemtoon van de plantennamen werd aangegeven. Veel namen worden nu verkeerd uitgesproken. Later – na de militaire dienst – heb ik de opleiding vervolgd voor tuinontwerpen. In de praktijk ben ik doorgegroeid van 2e en 1e knecht naar hovenier. Mijn droom was ooit een eigen tuincentrum te beginnen. Achter of bij mijn huis. Dat is er nooit van gekomen. En dat is ook niet erg.”  Vele jaren heeft Han als hovenier mensen met raad en daad terzijde gestaan: “Soms rijd ik door de Zaanstreek en zie ik een ergens een boom en dan denk ik ‘die heb ik nog geplant’. Ik probeer altijd de mogelijkheden van de bodem en de omgeving te benutten. Je kunt niet alle planten op alle plekken laten groeien. Je ziet mensen soms aankopen doen, die echt zonde zijn van het geld. Ik geef dan ook nog steeds graag advies over planten.”

Van beroepsvereniging naar een vereniging voor enthousiaste tuiniers
In de loop van de jaren is er veel veranderd: “In het begin bestond de vereniging vooral uit vakmensen en een enkele enthousiaste hobbyist. De vakmensen zijn geleidelijk uit de vereniging vertrokken. Maar er is een veel grotere groep enthousiaste tuinliefhebbers voor in de plaats gekomen.“

Vrijwilligerswerk
Eind 2002 is hij, nadat hij officieel is gestopt als hovenier, zijn eigen tuin achter en naast het huis echt gaan aanleggen. In die tuin heeft hij vooral planten die vlinders en insecten aantrekken. “Ik doe nog wel vrijwilligerswerk. Zo werk ik ook mee aan een onderzoek vanuit Wageningen dat kijkt hoe snel insecten zich ergens nestelen. Door het hele land zijn zogenaamde ‘Tiny Forests’. We leggen tapijttegels neer en tellen dan hoeveel insecten daaronder leven. We zien dan onder verschillende omstandigheden hoe geschikt een plek is. Ook werk ik als vrijwilliger voor Staatsbosbeheer en onderhoud daar o.a. een boomgaard.”

Inspirator van de afdeling Zaanstreek-Waterland
Han is bestuurslid van de afdeling geweest van 2004 tot 2013. Maar vooral heeft Han de leden al die jaren dat hij lid is van Groei en Bloei geïnspireerd tijdens lezingen en excursies. Ook de stekkenmarkten, die hij in zijn eigen tuin in Westzaan hield, waren een bron van informatie. Hij gaf aanschouwend onderwijs over stekken, verplanten en zaaien. Elk jaar had hij weer een nieuw onderwerp.

Hij is een bescheiden man en weet ter plekke geslachten en familie namen uit zijn hoofd te benoemen, maar geeft ook mensen de kans om zelf over hun tuin e.d. te vertellen, en voegt daar ondertussen heel wat informatie aan toe.

Nu na zoveel jaar is hij gestopt met de stekkenmarkten in zijn tuin, maar heeft weer een enthousiaste buurman gevonden, die het stokje overneemt. En Han komt natuurlijk weer helpen.

Dagelijks is hij bezig in zijn tuin met stekken en  kweken van planten die goed zijn voor insecten en vogels. Als je nu rondloopt in zijn tuin, zie je al weer afgedekte stekkenpotjes staan. Hij blijft genieten van alles wat groeit en bloeit